Japan - Kyoto en omgeving - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Klaas en Kim - WaarBenJij.nu Japan - Kyoto en omgeving - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Klaas en Kim - WaarBenJij.nu

Japan - Kyoto en omgeving

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Klaas en Kim

17 Februari 2019 | Japan, Kyoto

We zijn ondertussen alweer een week verder en allemachtig, wat kun je veel mee maken in zo'n korte tijd! We zitten nu in de trein van Kyoto naar Nagano waarbij we in Nagoya zijn overgestapt van de Shinkansen op de Limited Express (niet zo snel, niet zo langzaam). Deze treinreis duurt nog 3 uur en gaat dwars door de bergen. Prachtig om de besneeuwde bergtoppen te zien en in de tussentijd heb ik ook mooi de tijd om de verslagen bij te werken. De laatste keer zaten we in de Hello Kitty Shinkansen naar Kinosaki, dus hier gaan we verder met het verhaal.

In Kinosakionsen kun je heerlijk badderen in de vele onsen (badhuizen) die het dorp rijk is. De openbare onsen maken gebruik van de natuurlijke warmwaterbronnen en de hotels niet maar dat verschil is niet echt te merken gelukkig. Ons hotel had 2 baden, 1 openbaar en 1 privé. De openbare was gewoon een klein warm bad waar je snel op uit gekeken was, maar in het privébad mocht je samen en was heel mooi gemaakt met veel detail in stenen- en bamboedecoratie. Wat ook heel mooi is, is dat de baden buiten zijn, zodat je de sterren kunt zien! Helaas wisten we dat niet en hadden we om 16.30 ons bad geboekt, maar 'gelukkig' was er toch teveel bewolking om wat te kunnen zien.

Daarna zijn we naar een van de mooiste baden uit het dorp gegaan, Goshono-yu, maar het was mij niet helemaal duidelijk wat nu het protocol was, iedereen had een klein wit handdoekje mee dat ze op hun hoofd legden of gebruikten om zich te wassen en ik wist niet waarvandaan, daarbij leek niemand behulpzaam, dus ik voelde me er niet helemaal op mijn gemak. Mannen en vrouwen zijn gescheiden dus ik kon het ook niet met Klaas overleggen.
Achteraf zagen we de instructies, eerst afspoelen met een handdouche of bak water en dan het kleine witte handdoekje gebruik je om het overtollige water af te vegen zodat je niet zeiknat in de kleedkamers komt (wat ik dus wel deed, vandaar de zure gezichten). Ook onze outfits om naar de onsen te wandelen hadden we niet helemaal goed aangetrokken, we waren de buitenjas vergeten, maar we waren ook zo'n beetje de enige westerlingen dus aandacht trokken we toch wel!
De baden zijn echt ontzettend heet, je verwacht een paar uur in zo'n badhuis door te kunnen brengen, maar na 5 tot 10 minuten begin je te koken en wil je eruit. Gelukkig kun je je tijd nog rekken bij de 'douches'. Je mag niet staand douchen maar je moet op een klein krukje zitten en dan jezelf inzepen en afspoelen. Er is een handdouche en een kraan waarmee je een bak water kunt vullen. Er is shampoo en bodywash beschikbaar en bij de luxere baden ook conditioner. Wat oudere vrouwen hadden hun hele manicureset meegenomen en zaten zich uitgebreid te knippen en scheren! Het was bijzonder om mee te maken, maar ik als stevige Westerlinge voelde me een zeekoe tussen de dolfijnen...

Om 19.00 kregen we op onze kamer te eten. Een aardige jongen komt je tafel dekken en zet deze helemaal vol met allerlei lekkers! Ik had voor deze gelegenheid de Yukata aangetrokken. Eigenlijk is dat ook een soort badjas die je aantrekt naar de onsen, maar het was nogal ingewikkeld om aan te trekken en veel te mooi om naar buiten aan te doen. Ik denk dat ik er ook niet mee weg kwam...
We hebben ontzettend lekker getafeld, en hij bleef maar met eten komen! Een soepje, wat rijst, een of ander warme pudding en natuurlijk een toetje, een lekkere groene thee gelei en chocola. Mmm...

We hadden ervoor gekozen om 4 nachten in Kyoto te verblijven en vandaaruit dagtrips te maken. Dat scheelt in bagage sjouwen en het ov is zo goed geregeld dat je makkelijk in een dag op en neer kunt. Met onze JR-pas is het overgrote deel nog gratis ook! Grand Japaning Hotel is een hotel waar je zelf in kunt checken. Je krijgt alle informatie van te voren doorgemaild en vervolgens gebruik je je codes om binnen te komen, scan je zelf je paspoort en krijg je dan door in welke kamer je zit een welke code je dan nodig hebt om in je kamer te komen. Er zijn wel receptionistes just in case, maar omdat je die eigenlijk niet meer nodig hebt spreken ze ook vrijwel geen Engels. Probeer dan maar eens je handdoeken te wisselen die gratis zouden moeten zijn omdat je er 4 nachten zit en op de 3e dag zou je nieuwe moeten hebben gehad, maar je hebt alleen de grote nodig want de kleintjes heb je niet allemaal gebruikt... handen en voeten maar het is Klaas gelukt!

Kyoto is bekend vanwege zijn prachtige tuinen, vele tempels, kleurrijke shrines (heiligdommen) en geisha's. Er zijn 17 Unesco World Heritage Sites, meer dan 1000 tempels en meer dan 400 Shintõ shrines. Geen wonder dat we na 4 dagen rondstruinen nog steeds het idee hadden alles en niets gezien te hebben! Maar de top sights hebben we toch wel gehad gelukkig.

Binnen Kyoto heb je naast bezienswaardigheden als Nijo-jo en Bamboo Forest (niet gezien helaas) ook tempelcomplexen als Fushimi Inari-taisha en Nanzen-ji.
Fushimi Inari-taisha is een enorm complex met 5 shrines verdeeld in de bergen en tientallen sub-shrines er tussendoor verdeeld. Je loopt 4 kilometer lang van shrine naar shrine door een tunnel van prachtig oranje torii (shrine gates)! Het zijn er wel duizend en je blíjft foto's nemen! Met recht een van de meest indrukwekkendste bezienswaardigheden van Kyoto. We hebben het hier nog niet eerder zó druk gezien.
We hebben gepauzeerd in een katten café! Eigenlijk gewoon meer iemands kamer waar je tegen betaling voor 20 minuten of een uur met katten kunt knuffelen en dan gratis drinken krijgt, maar tóch leuk.

Nanzen-ji is weer bijzonder omdat het een enorme hal heeft, intieme subtempels en een fantastische poort. Wij waren erg laat dus de tempel was al gesloten, maar erachter lag ook een prachtig aquaduct die ook gewoon mooi is om te zien.

Iets buiten Kyoto hebben we in Sakamoto de cable railway genomen omdat je vanaf de top een prachtig uitzicht hebt over Lake Biwa, en omdat dit de langste is van Japan dus dat vonden we wel interessant! Het is 2025 meter lang, het duurt 11 minuten om boven te komen en je passeert 2 tunnels en 7 bruggen. Af en toe zie je vanaf zo'n brug geen berg of spoor meer onder je, dat vond ík zelfs eng!
Boven aangekomen blijkt dat er 3 enorme  tempelcomplexen te vinden zijn! Daar hadden we helemaal niet op gerekend, maar het was er toch weer prachtig. Alleen nu was het, zoals we tot nu toe gehoopt hadden, in een bosrijke omgeving, rustig, sfeervol en zo indrukwekkend dat je er stil van werd. Het was er best fris, het sneeuwde en het zag er behoorlijk wit uit, maar dat maakte alles alleen maar mooier. Uiteindelijk hebben we 1,5 tempelcomplex gezien, de rest lag écht te ver weg en we hebben al zóveel tempels gezien!

Ook buiten Kyoto, met een dagtrip te doen, ligt Nara. Hier staat de Big Buddha (15 meter hoog) in 's werelds grootste houten gebouw. Het is herbouwd in 1692 en heeft nog maar 2/3 van zijn oorspronkelijke staat, maar is nog steeds het grootste gebouw!
Om de Buddha heen, in Nara Park vindt je veel meer prachtige tempels, altaren en pagodes, maar mijn aandacht ging toch voornamelijk naar de herten :-))
Wat liepen er daar veel van rond! Je kon ze voeren met speciaal te kopen voer, vandaar dat er ook zoveel waren en dat ze totaal niet mensenschuw waren. Erg grappig om te zien, voornamelijk de gillende vrouwen die het eigenlijk wel heel eng vinden een hert zo dichtbij.

De tijd die we in de stad niét aan tempels of kastelen besteedden, besteedden we in Gion. In deze wijk vindt je meer vertier zoals restaurants, gentlemenclubs, gokhallen en geisha's. In veel van deze restaurants en theehuizen vindt je exclusief geisha entertainment. Alleen mannen zijn er welkom, en soms ook alleen Japanners. Bij sommige locaties zagen we staan 'Foreigners welcome', wat inhoudt dat foreigners dus ook niét welkom zijn. Je ziet veel vrouwen in kimono lopen, maar een echte geisha zie je toch niet veel. Zij zien er veel eleganter uit en hun gezichten zijn wit gemaakt en hun lippen rood. Zij komen voornamelijk 's avonds naar buiten op weg naar werk. Vanuit ons restaurantje op de 2e verdieping hebben we er wel eentje zien lopen, ze zijn echt heel bijzonder om te zien! Denk niet aan vrouwen van de nacht, geisha's verzorgen eleganter entertainment zoals dans, zang en muziek maken.
Kyoto is echt een heel andere stad dan tot nu toe gezien.